استاد ابوالقاسم قلم سياه
ابوالقاسم روز دوم اسفند ماه سال 1299 هجري شمسي، در يك خانواده يزدي كه ساكن كرمان بودند، ديده به جهان گشود. پدرش شغل آزاد داشت و مادرش خانه دار بود. خانواده ابوالقاسم، از يك فرهنگ مذهبي خوبي برخوردار بودند و زندگي بسيار سادهاي داشتند.
ابوالقاسم از پنج سالگي تحصيلات خود را آغاز كرد و در يكي از مكتب خانههاي تهران، قرآن كريم و گلستان سعدي را فرا گرفت. در سن هفت سالگي به دبستان رفت. در آن زمان هر دانش آموزي كه با دست چپ، چيزي مينوشت، تنبيه ميشد و او را كتك ميزدند، اما ابوالقاسم كه چپ دست بود، به خاطر هوش سرشاري كه داشت و به سوالات معلمين خوب پاسخ ميداد، تنبيه نميشد.
وي در دبستان، قرآن، عربي، حساب، هندسه، فارسي، علم الاشياء، ديكته، خط و شرعيات «تعليمات ديني» را آموخت و در سيزده سالگي دوره ابتدائي را به پايان رسانيد. سپس به دبيرستان رفت و در دبيرستان ادبيات، تاريخ، فيزيك، زبان فرانسه و شيمي فرا گرفت.
او در كنار تحصيلات خود، شعر هم ميسرود و مقالاتي نيز مينوشت.
در سال 1316 پس از گرفتن مدرك سيكل اول دبيرستان، وارد دانشسراي مقدماتي كرمان گرديد و پس از دو سال، دوره دانشسرا را سپري كرد و چون شاگرد ممتاز بود در سال 1318 وارد دانشسراي عالي تهران گرديد. وي با توجه به استعداد خويش توانست، در سال 1322 ليسانس فيزيك و شيمي را دريافت نمايد.
وي پس از اخذ ليسانس به شهر يزد رفت و به تدريس پرداخت و همزمان با دختر عمويش ازدواج كرد. او در سال 1335 به تهران رفت و در دبيرستان 15 بهمن به تدريس پرداخت. دو سال بعد براي تربيت نيروي انساني مركز اتمي، از طرف دانشگاه تهران، به پاريس اعزام گرديد و پس از سه سال يعني در سال 1342 با اخذ درجه دكتراي علوم فيزيك، به ايران بازگشت و در مركز اتمي دانشگاه تهران، به عنوان عضو پژوهشي مشغول خدمت شد و تا سال 1364 كه بازنشسته گرديد، در همين مركز اشتغال داشت.
او ميگويد: قرار بود من شش ماه در فرانسه بمانم، ولي به سبب تحقيقات طولاني كه در آنجا كردم، آنها خيلي خوشحال شدند و بدين جهت تا مدت سه سال براي گرفتن دكتراي علوم فيزيك در آنجا بودم، در پايان اين دوره تحصيلي مركز اتمي فرانسه نميخواست من به ايران برگردم، بدين خاطر پيشنهاد حقوق زيادي به من كردند تا در آنجا بمانم، اما من گفتم: ايراني هستم و بايستي به كشور خود برگردم، زيرا من مديون و بدهكار كشور خود هستم.
دكتر ابوالقاسم قلمسياه، پس از بازنشستگي، به عنوان مشاور آموزشي مركز اتمي، با دانشگاه همكاري داشت. او در زمينه پژوهشي، با دانشجويان دوره فوق ليسانس كار ميكرد و براي يافتن مجهولاتي كه كشور ايران با آنها روبرو بود تلاش مينمود و دانشجويان را ياري ميكرد، براي تعيين ميزان راديواكتيويته در هوا، آب باران، مواد غذائي، برگ گياهان، چاي، حبوبات، گندم، برنج و آبهاي معدني همراه با دانشجويانش، فعاليتهاي گستردهاي به عمل آورد.
دكتر قلمسياه در تدوين و تاليف كتابهاي علمي و تحقيقات نيز تلاش زيادي داشت و در اين زمينه با وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه تهران و سازمان انرژي اتمي همكاري كرد.
او معلمي را به قدري دوست داشت، كه ميگفت: «اگر باز هم نوجوان شوم، مجددا شغل معلمي را انتخاب خواهم كرد.»
اين استاد بزرگ، يك سفارش به جوانان دارد و آن اين است كه:
«موفقيت در سايه سعي و تلاش و كوشش بدست ميآيد. جوانان ببينند، چرا آلمان و ژاپن در جهان امروز، كه بر پايه تكنولوژي استوار است، اين همه موفق بودهاند؟ من در ژاپن بودهام، در آنجا، سرتاسر زندگي مردم تلاش و كوشش است، تا كارشان تمام نشود به منزل نميروند. جوانان ما هم بايد همواره در راه صحيح و منطقي كوشش كنند و هدفشان اين باشد، كه به مردم خدمت نمايند و سطح علمي جامعه را بالا ببرند. من در طول زندگي، خود را وقف خدمت به اجتماع كردهام و در نظر من، زندگي يي كه بر اين پايه باشد، شيرين است».
دكتر قلمسياه كه هم اكنون 75 سال دارد، درباره رفتار روزگار كودكي و برنامه منظم تحصيل و تحقيق و كار پر تلاش خود ميگويد:
«از بچگي سحر خيز بودم و به سحر خيزي عادت داشتم، معمولا ساعت 5 / 10 شب ميخوابيديم و ساعت 5 / 2 بعد از نيمه شب از خواب بيدار ميشدم، ابتدا نماز شب ميخواندم و بعد مشغول كار ميشدم و هنوز هم اين برنامه ادامه دارد.
به طور كلي در شبانه روز بيشت از 4 ساعت نميخوابم و بقيه اوقات را صرف مطالعه و تحقيق و تاليف ميكنم. هر معلم و دبيري كه درس را خودش خوب فهميده و علاقمند باشد و بتواند خوب درس را به دانشآموزان منتقل نمايد، دانشآموزان از او استقبال ميكنند.
جوانان بايد عادت كنند، به كارهاي خود نظم بدهند، در هرج و مرج كارها هيچ وقت سامان نمييابد، نا آگاهي، بي نظمي، كاهل كوشي و زيادهطلبي، عوامل موثر ركود يك جامعه هستند و جوانان بايد كوشش كنند، تا با اين نكات منفي مقابله نمايند.»
تعدادي از آثار و كتابهاي علمي استاد عبارتند از:
1- زندگينامه علمي دانشوران.
2- مكانيك بركلي
3- فرهنگ علم.
4- مباني راكتورهاي هستهاي.
5- فرهنگ انديشه نو
6- فيزيك سال اول مركز تربيت معلم.
7- مكانيك سال چهارم رياضي فيزيك.
8- فيزيك دورههاي نظري 6 جلد.
9- اندازهگيري راديو اكتيويته طبيعي هواي تهران.
10- حافظت راديولوژيكي محيط زيست.
11- مقالات متعدد درسي براي دورههاي كارشناسي و كارشناسي ارشد.