علل پيدايش بي حجابي در ايران

اهداف استعماري در قالب فرهنگي:

تحولي كه بعد از رنسانس در دنياي غرب اتفاق افتاد وچشمي كه به ذخاير و منابع كشورهاي شرق و اسلامي دوخته شد جبهه استكباري غرب شيوه زورمدارا نه استعمار كهنه را به استعمار تبديل كرده بود تا با پر كردن محتواي ظرف فرهنگي از انديشه و فكر استعماري زمينه پذيرش براي ملت ها فراهم شود . و از طرفي تبليغ و ترويج عرياني براي استفاده اقتصادي باعث شد كه عناصر فرهنگ غرب وارد جهان اسلام شود و به وسيله نوكران استعمار اشاعه فرهنگ غرب و بيگانه گرايي امكان پذير گردد و دراين ميان لباس سنتي به عنوان بيروني ترين مظهر اصالت ها و گوياترين زبان ارزش ها مورد هجوم قرار گرفت. در آن دوران سه نوع لباس سنتي در كشور وجود داشت.
لباس محلي مردان و زنان لباس رسمي روحانيت و پوشش اسلامي زنان ايران(چادر)
موضوع حجاب زنان در ميان تمام جريانات فرهنگي حكومت پهلوي اول بيشتر مورد توجه قرار داشت چرا كه كشف حجاب در ايران نقطه اوج دخالت بيگانگان در فرهنگ عمومي ملت مسلمان ايران بود.
و از سوي ديگر نمايانگر سطحي ترين نگرش به غرب به عنوان الگوي پيشرفت، از اين رو جنبه هاي تبليغي و انتظامي آن بيشتر نمايان شد.
شروع تبليغات اگر ايران بخواهد به تمدن غرب و جهاني برسد بايد چادر رااز سر زنان بردارد.
برداشتن حجاب جزء برنامه هاي استعماري بود كه شهيد شيخ فضل الله نوري و آيت الله شهيد مدرس در سخنان و بيانيه ها آن را هشدار داده اند رضا شاه را به تركيه بردند تا او ببيند كه آتاتورك چگونه اجرا كرده است.
رضاخان وقتي به تركيه سفر كرد و وضع تركيه را ديد واحساس حقارت كرد و به تثبيت باورهاي قبلي او مبني بر كشف حجاب نقطه عطفي شد و خطاب به سفير كبير ايران در تركيه گفت:« هنوز عقب هستيم » يعني از برنامه استعماري عقب هستيم.
رضا شاه را فراماسونري انگليس اداره مي كرد. علي اصغر حكمت هم از آن شبكه فراماسونري بود. لذا در وهله اول علي اصغر حكمت وزير معارف را در جريان دقيق تصميم جديد قرار داد و مسئوليت تهيه برنامه منطقه اي را جهت آماده سازي مقدمات كشف حجاب به عهده او گذاشت اين برنامه در4 محور تنظيم شده بود.

1- ايجاد كانون بانوان

كانون بانوان به رياست شمس پهلوي در سال 1314 شمسي قمري و تحت نظارت وزارت معارف تشكيل گرديد تا خانم ها و آقايان آنجا جمع شوند و شخصيت هاي علمي و سياسي و فرهنگي راجع به مقام زن و مرد در جامعه و بويژه در جامعه اسلامي دارد سخن داده و فرهنگ سازي كنند.
2- تشكيل تدريجي مجالس جشن و خطابه به گونه اي كه دختران در آنجا باروي باز در صف دانشجويان قرار گرفته و بر ايراد خطابه هاي اخلاقي و سرودهاي مخصوص مدارس هم آواز شوند و رجال را هم درآن مجالس دعوت كنند و بعد از آن مانند پسران به ورزش و مشق بدني مشغول شدند.
3- انتشار يك سلسله مقالات با نظم ونثر در جرايد كه همه به زبان پند واندرز و تهاجم و بي ادبي نسبت به حجاب از عادات معمول نقاب و حجاب زنان سخن مي گفت.
4- اداره مدارس ابتدايي تا سال چهارم به صورت مختلط با معلمي زنان
تغيير پوشاك مردان و زنان فصل ديگري از تحولات غرب گرايانه در دوره رضاخان
رضاخان چون ديگر لباس را عاملي اساسي در تلقي ايرانيان از خود و بيگانگان قدرتمند مي دانست و شباهت ظاهري به غريبان را مقدمه شباهت معنوي به آ نان فرض مي كرد.
اين ديدگاه منتقداني هم داشت مخبرالسلطنه هدايت در جواب ناگفته خود به رضاخان در مقابل اظهارات وي نسبت به محاسن كلاه شاپو مي نويسد آنچه فرنگي ها مسخره مي كنند زير كلاه است نه خود كلاه.

اهداف سياسي كشف حجاب

چون ايران از ديرباز مركز جنبش هاي اسلامي و مبارزه با استكبار و حركت هاي استعماري بوده است ونقش زنان و تاثيرگزاري آنان از قبي جنبش تنباكو، خريد اوراق قرضه و جريان مشروطه و ملي شدن صنعت نفت با حفظ پوشش مذهبي به عنوان هويت اسلامي مشهود بوده است بيشتر مورد سوءنظر و طراحي شوم و استعماري بيگانگان قرار گرفته وموجب سرمايه گذاري بيش از نيم قرن روي آنها شده است.