دارالفنون در شكل دادن به مفهوم مدرسه موثر بود

تهران _خبرگزاري ميراث فرهنگي _گروه فرهنگ _ ادامه سخنراني هاي جلسه صبح همايش مشروطه با سخنان رحيم رييس نيا پژوهشگر تبريزي تاريخ مشروطه ادامه يافت.
وي که درباره جريان شکل گيري انجمن ايالتي آذربايجان سخن مي گفت، درباره اين انجمن گفت: �اين انجمن در برگزاري انتخابات دوره اول مشروطه نقش پررنگي داشت واز جمله اقدامات ديگر آن مي توان به برشمردن کاستي هاي قانون اساسي مشروطه و طرح پيشنهادهايي در تميم آن اشاره کرد. انجمن ايالتي همچنين به همراه مردم آذربايجان سهم بزرگي در واداشتن محمد عليشاه به پذيرش مشروطيت تامه داشت.�
وي افزود: �انجمن ايالتي آذربايجان در زمان استبداد صغير نيز اقدامات متعددي انجام داد اما در دوره اشغال نظامي آذربايجان توسط روسيه تزاري ، مجاهدان آن به جنگ نابرابري پرداختند که نتيجه آن درنورديده شدن عمر 5 سال و نيمه اين انجمن بود.�
 
از مکتب خانه به مدرسه
علي اصغر سيدآبادي روزنامه نگار و پژوهشگر ادبيات کودک نيز که با عنوان �گذار از مکتب خانه به مدرسه� سخن مي گفت، با اشاره به نخستين ديدگاهها درباره آموزش و پرورش نوين در ايران گفت: �در روزگار ما آموزش و پرورش يک بحث روشنفکرانه محسوب نمي شود اما در روزگار مشروطه تمامي روشنفکراني که از ترقي، تجدد و پارلمان سخن مي گفتند نقش مهمي را براي آموزش و پرورش قائل بودندکه گاه اغراق آميز هم هست.�
وي افزود: �ميرزا ملکم خان مدارس مترقي را کارخانه هاي انسان سازي مي داند که از يک سو اطفال بي شعور را مي گيرد و از سوي ديگر حکماي کامل را تحويل مي دهد، آخوندزاده مشکل را در شکل الفباي فارسي مي داند ولي راي طالبوف نسبت  به آموزش و پرورش شکل معقول تري به خود مي گيرد و نگاه معقول تري به خود کودک دارد و حتي به حقوق او اشاره مي کند.�
وي درباره ميرزا يحيي دولت آبادي و نقش او در پيشينه شکل گيري آموزش و پرورش جديد نيز گفت: �با توجه به اينکه يحيي دولت آبادي در تاسيس مدارس هم دستي دارد، نظرات او بيشتر مورد توجه ما قرار مي گيرد.او عضو انجمن معارف بود و در تاسيس چند مدرسه سهم بسزايي داشت و بحث هاي اجرايي او درباره مدارس جديد مي تواند ديدگاههاي روشنفکران آن زمان را نسبت به آموزش و پرورش نوين نشان دهد.�
وي افزود: �خصوصيت آموزش و پرورش جديد در ايران اين است که 50 سال قبل از شکل گيري مدارس ابتدايي، مدرسه عالي دارالفنون در ايران تاسيس شد که خود در شکل دادن به مفهوم مدرسه جديد در ايران نقش بسزايي داشت و از سوي ديگر برخي از دانش آموختگان آن، طيفي از معلمان دوره هاي بعد را تشکيل دادند که بر آموزش پرورش نوين اثرگذار بودند.�
 
سخنان سيد جمال واعظ سرشار از انديشه هاي سياسي است
حجت السلام ابوالفضل شکوري استاد دانشگاه و نماينده دوره ششم مجلس شوراي اسلامي  واپسين سخنران نشست صبح امروز بود که به عنوان �انديشه سياسي سيد جمال الدين واعظ �به سخنراني پرداخت.
وي درباره سيد جمال الدين واعظ گفت: �او از رهبران بسيجگر جنبش مشروطه بود و خطابه هاي او آنچنان تاثيرگذار بود که هواخواهانش روزنامه �الجمل� را براي انتشار سخنراني هاي او تاسيس  کردند که پس از انتشار 36 شماره با به توپ بستن مجلس تعطيل شد. مجموعه سخنراني هاي او يکي از ناشناخته ترين منابع انديشه مشروطه است که سرشار از انديشه هاي سياسي است.�
شکوري درباره محورهاي انديشه سياسي سيد جمال الدين واعظ گفت: �وي اساس ترقي هر مملکتي را بر مساوات، امنيت، حريت و امتياز فضلي(شايسته سالاري)  مي داند که در گام هاي بعدي حقوق انساني و قانون و قانون مداري نيز به آنها اضافه مي شود. سخنراني وي در تبيين اين 6 محور شکل گرفته وتلاش کرده است که آنها را با مباني اسلام انطباق دهد.�
وي افزود: �اخيرا بحث هايي در ميان مردم رايج شده استکه بر �تلقي مفهوم مشروطه� توسط علما تاکيد دارد و مبتني بر اين است که چون آنان معناي مشروطه را  درک نمي کرده اند، آن را تقليل داده اند. اما مجموعه سخنراني هاي سيد جمال الدين واعظ نشان مي دهد که او درک صحيحي از مفهوم مشورطه داشته و بر بومي سازي مفاهيم مشروطه براي جامعه ايران تاکيد کرده است.�
شکوري گفت: �ما امروز يکصدمين سالگرد جنبش مشروطه را در حالي جشن مي گيريم که برخي نهادهاي مشروطه هنوز برپا هستند و اين مهم مديون کساني است که دست به بومي سازي مفاهيم جديد زدند و آنها را با مفاهيم و عقايد موجود تطبيق دادند و از اين راه توانستند توده مردم را به صحنه مبارزه براي احقاق حقوق خود بکشانند.�
نشست دوم صبح يکشنبه 15 مرداد در ساعت 12 به پايان رسيد.
همايش �ايران يکصد سال پس از مشروطيت، تجارب گذشته، چشم انداز آينده� ساعت 18 امروز با سخنان حجت الاسلام مهدي کروبي به پايان رسد.