تاریخ نگاری چپ در ایران تاریخ‎نگاری مخالفان رژیم پهلوی

ما این گروه‎های مخالف را در سه دسته عمومی که تمامی منابع و ادبیات سیاسی جامعه ایران آن را پذیرفته‎اند، تقسیم‎بندی می‎کنیم و باور داریم منابع تاریخی نیز در همین سه حیطه کلی، قابل تقسیم‎بندی است. اما این تقسیم‎بندی، مرز بلااشکال و ایرادناپذیر نیست و به‎طور طبیعی براساس مفروضات مشترک و نسبت بین طیف‎های مختلف درست شده است، هرچند در داخل این صف‎بندی‎ها، تنوع نیز قابل مشاهده است.

ویژگی‎های عمومی تاریخ‎نگاری مخالفان پهلوی

در خصوص مخالفان رژیم پهلوی سه دسته آثار شناخته شده داریم؛ اسلام‎گرایان، چپ‎گرایان و ملی‎گرایان.

آثار نوشته شده توسط مخالفان رژیم پهلوی، دارای این ویژگی‎های مشترک است:

1- اصل مخالفت با رژیم پهلوی: مخالف با وجود استبداد خشن و بی‎رحم سیاسی و وابستگی به نیروهای خارجی در نظام سلطنتی ایران؛ موضوعی که چپ‎گر‎ایان، ملی‎گرایان و اسلام‎گرایان در آن اشتراک دارند.

2- خود ‎فراتربینی و تلاش برای اثبات نقش برتر: این دسته نویسندگان تلاش دارند از خودشان و همچنین همرزمان و همفکران خود چهره فعال‎تری نسبت به دیگران نشان دهند.

3- تلاش برای اثبات پیش‎گامی در مبارزه: نکته دیگری که هر سه گروه به آن اهتمام دارند، بحث اثبات پیش‎گامی در مبارزه علیه رژیم پهلوی است. این بحث آن‎قدر جدی است که جزو بحث‎های مهم بین سران و رهبران گروه‎ها، در طیف‎های مختلف بوده است.

4- حماسه‎سازی از مبارزات صورت گرفته: نکته دیگری که در آثار مخالفان رژیم پهلوی به‎صورت امر مشترک قابل توجه است، حماسه‎سازی از مبارزات خودشان است. همه این گروه‎ها درصدد هستند تا از مبارزه‎ای که انجام داده‎اند، نوعی حماسه برجای بگذارند. این روال در جریان تاریخ‎نگاری نیز قابل مشاهده است. تلاش برای باقی گذاشتن تاریخچه‎ای حماسه‎ای در میان مبارزان، امری ذاتی و منطقی است؛ به‎طور مثال با مطالعه خاطرات کیانوری در می‎یابیم که وی تلاش می‎کند تا هوشمندی خاص خود را در سیاست کشور به نوعی به اطلاع همگان برساند؛ ضمن آن‎که خود را در دادن اطلاعات و تهیه اسلحه برای مبارزان و مخالفان رژیم پهلوی، یک چهره شاخص و غیر قابل انکار نشان می‎دهد.

آقای همایون کاتوزیان نیز بخشی اصلی از کتاب اقتصاد سیاسی‎اش را به خلیل ملکی، اختصاص داده است. ایشان می‎گوید: «وقتی که قرار است خلیل ملکی دستگیر شود، در همین موقع خواهر خلیل ملکی خود را در معرض خطر قرار می‎دهد، تا به نحوی مانع از این کار شود.» تمجید و تعریف کاتوزیان درباره برخورد خواهر خلیل ملکی و نیروهای ساواک بسیار عجیب است. این توجه، در تاریخ‎نگاری چپ‎گرایان به همین صورت اعمال شده است.

حماسه‎سازی در حادثه سیاهکل، توسط گروه‎های سازمان‎های نظامی چپ و کلا کسانی که در جریان انقلاب اعدام شدند نیز به همین صورت دیده می‎شود. البته به نظر ما این بزرگ‎نمایی در فضای سیاسی آن زمان و حتی بعدتر، تا حدود زیادی طبیعی و عادی است. نکته قابل ذکر در مورد حماسه‎سازی این است که در بین این سه گروه، گروه اسلام‎گرا از دو دسته دیگر بسیار کم‎رنگ‎تر و ضعیف‎تر عمل کرده‎ است. به عنوان مقایسه، آن‎قدر‎که راجع به خسرو روزبه تبلیغ شده، راجع به سید علی اندرزگو نشده است و یا در مورد کسانی چون آیت‎الله سعیدی و آیت‎الله غفاری و کلیه رهبران مبارزات سیاسی مطالب به‎طور کلی نوشته شده است. نکته درخور توجه در خصوص توفیق چپ‎گرایان در حماسه‎سازی تأثیرپذیری مستقیم آنان از ادبیات حماسی روسیه شوروی بوده است که در فرایند اسطوره‎‎پردازی و حماسه‎سازی چپ‎گرایان بسیار مؤثر شمرده می‎شود.

ویژگی‎های خاص تاریخ‎نگاری چپ‎گرایان

با توجه به این‎که چپ‎گرایان، مجموعه درخور توجهی از مخالفان رژیم پهلوی بودند، توده‎ای‎ها و سازمان چریک‎های فدایی خلق، همراه با گروه‎های سیاسی دیگری که در این دوره به مبارزه با رژیم پهلوی می‎پرداختند، در مواردی به جنگ مسلحانه مختصری وارد شدند و یا در خارج از ایران به مبارزه سیاسی پرداختند. اینان بعد از انقلاب به بیان یادمانده‎های خودشان و بحث و پژوهش راجع به آن دوران پرداختند. آن‎ها چند طیف جدی بودند؛ نیروهای کنفدراسیونی که در خارج از ایران فعال بودند نیز به نوشتن آثار متعددی دست زدند، از جمله ایرج اسکندری، نورالدین کیانوری و احسان طبری. بعضی از این افراد بریده‎های این دوره از مارکسیسم هستند. واقعیت این است که اکثر این اشخاص براساس مبانی و دیدگاه‎هایی که قبول داشتند، به تجزیه و تحلیل وقایع و حوادث پرداختند. یکی از اولین کتاب‎های نیروهای چپ، راجع به تاریخ معاصر کتاب «تاریخ سی ساله» بیژن جزنی است که در زمان مبارزه‎اش نوشته است. این کتاب قبل و بعد از انقلاب در ایران منتشر شد و به‎عنوان یک اثر جدی، با نگاه چپ مورد توجه قرار گرفت. آثار دیگری هم از نیروهای چپ مثل «مبارزه مسلحانه، هم استراتژی، هم تاکتیک» مسعود احمدزاده، و کتاب‎هایی در مورد خسرو روزبه یا خسرو گلسرخی و محاکمه افسران حزب توده به چاپ رسیده است. همچنین آثاری درباره حزب توده در سال‎های قبل و بعد از انقلاب نیز منتشر شده است، نظیر کتاب «حزب توده» اثر سرهنگ علی زیبایی که افسر بازجوی فرمانداری نظامی بود. «سیاست و سازمان حزب توده» نیز کتابی در همین زمینه محسوب می‎شود که توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‎های سیاسی به چاپ رسیده است. کتاب‎هایی نیز توسط محققان خارجی به چاپ رسیده است، مانند کتاب «شورشیان آرمان‎خواه» اثر مازیار بهروز. از جمله کتاب‎های مهمی که توسط خود نیروهای چپ نوشته شده است نیز می‎توان به عناوین زیر اشاره کرد: «سازمان نظامی حزب توده» از محمدحسین خسروپناه و خاطرات چهره‎های مهمی همچون: ایرج اسکندری، نورالدین کیانوری، مریم فیروز، اردشیر آوانسیان و...

مؤسسات تاریخ‎نگاری چپ‎گرایان

در داخل کشور، مؤسسه‎ای که به‎طور اختصاصی به نشر آثار چپ‎گرایان بپردازد وجود ندارد، اما پاره‎ای از انتشارات هستند که به‎طور مشخص به نشر و توزیع ادبیات چپ در بعد از انقلاب می‎پردازند که مهمترین آن‎ها انتشارات نگاه است. کتاب‎هایی چون «جمع‎بندی سه ساله» حمید اشرف، خاطرات بولیوی (چه گوارا) اثر جمشید نوایی (1385) و آثار مختلف دیگر از جمله کتاب‎های منتشره تاریخ‎نگاری چپ در ایران است که توسط این ناشر به بازار کتاب عرضه شده است. از سوی دیگر، نشر اختران به‎رغم آن‎که به مرکزی برای تفکر سکولاریسم و لیبرالیسم مشهور است، از کانون‎های مهم گسترش اندیشه چپ در ایران محسوب می‎شود؛ «تاریخچه فرقه انقلابی آذربایجان» از حمید احمدی، «تقی ارانی در آینه تاریخ» اثر خسرو شاکری، «حزب توده در مهاجرت» از شفیع نور‎محمدی و «نگاهی به جنبش چپ از درون» نوشته کوروش لاشایی از جمله آثاری است که توسط این ناشر به بازار آمده است. در گذشته نیز کتاب‎های مهمی از چپ‎گرایان نظیر «اتحادیه کمونیستی مشکلات و مسایل جنبشی»، «تاریخچه سازمان چریک‎های فدایی»، «سازمان چریک‎های فدایی»، «مبارزه مسلحانه، هم استراتژی هم تاکتیک»، «تزی برای تحرک»، «فصولی از مبارزات سیاسی و اجتماعی ایران و جنبش چپ» و «ضرورت مبارزه مسلحانه و رد تئوری بقا» به چاپ رسیده‎اند. ولی تاریخ‎نگاری چپ در خارج از کشور همراه با فعالیت آکادمیسین معروف آنان «یرواند آبراهامیان»، صاحب اثر «ایران بین دو انقلاب» راه افتاد و گروه دیگری به رهبری حمید احمدی (ناخدا انور) در برلین از سال 1993 به بعد فعال شد. مجموعه دوم، در مریلند به رهبری حمید شوکت، مهدی خانبابایی تهرانی، ایرج کشکولی و کوروش لاشایی فعال است و مجموعه سومی نیز، در هلند توسط تورج اتابکی اداره می‎شود. واقعیت این است که این مجموعه‎ها در حال حاضر در ایران توسط محمد علی عمویی هدایت می‎شوند. محمدعلی عمویی جزو افسران سازمان حزب توده بود و از جلمه کسانی است که به دلیل سابقه طولانی در زندان سیاسی مورد احترام بسیاری است. در سال‎های اخیر، کتاب‎های بسیاری در مورد چه‎گوارا منتشر شده است که بعضی از آن‎ها با مقدمه محمد علی عمویی بوده است. همچنین کتاب «ماجرای قیام افسران خراسان» که ضمن شرح شورشی در مشهد، درصدد احیای یاد و خاطره نیروهای چپ در ایران است. کتاب‎های دیگری نیز در مورد این حادثه تحت عنوان «قیام افسران خراسان» به چاپ رسیده که نویسندگان آن‎ها عبارتند از: احمد شفایی، سید جعفر پیشه‎وران، علی‎اصغر احسانی، ابوالحسن تفرشیان. این قیام که در اصل پدیده‎ای در حد تحرک یک دسته نظامی هم نبوده و عملا یک جریان تجزیه‎طلبی بوده که به نیروهای روسیه حاضر در ایران پیوسته است و پس از آن به فرقه دموکرات آذربایجان و سپس به حزب کومله قاضی محمد در کردستان ملحق شده است.

بعد از شکست فرقه دموکرات آذربایجان در سال 1325، گروهی از افسران حزب توده، به شوروی و بعضی به عراق گریختند و چند سالی را در آن‎جا سپری کردند و با بازگشت به ایران، به زندان افتادند. جریان چپ، درصدد است شورش افسران خراسان را تبدیل به یک حماسه جدی نماید، ولی آن‎چه بیش از هر چیز اهمیت دارد، تأثیرگذاری تبلیغات و حماسه سرایی درباره ماجرای شورش افسران عضو سازمان نظامی حزب توده در خراسان است که بدون هیچ‎ درگیری و مقاومت جدی توسط نیروهای ژاندارمری گنبد، کشته، زخمی و متواری شدند. آنان می‎کوشند تا با الهام از ادبیات تاریخی حماسی، تلاش‎های افسران حزب توده را بیش از آن‎چه واقعیت دارد، در ذهن مردم بزرگ نمایند. تأثیرپذیری نویسندگان چپ از ادبیات روسیه، در حماسه‎سازی و تعریف حماسی و شکوهمند‎سازی یک واقعه، فوق‎العاده برجسته بوده است. یوسف مجیدی، در گزارش خود از جریان تاریخ‎نگاری چپ در خارج از کشور، تنها به جریان تاریخ شفاهی آن اشاره دارد و آن را چنین معرفی می‎نماید: «طرح تاریخ شفاهی چپ ایران، توسط حمید احمدی در 1993 با مشاوره «یرواند آبراهامیان» و با حمایت مالی «انیستیتوی بین‎المللی تاریخ اجتماعی آمستردام هلند»، به‎عنوان اولین پژوهش تاریخی چپ با محوریت خاطرات شفاهی تصویب شد. این طرح از 1920 تا 1990 سومین طرح تاریخ شفاهی ایران و نخستین طرح تاریخ شفاهی است که به صورت ویدیویی اجرا گردیده است. این مجموعه تا به امروز با 133 روایت‎گر و در 400 ساعت این فعالیت‎ها را به پایان رسانده است؛ تهیه 400 ساعت فیلم ویدیویی، گردآوری خاطرات سیاسی و با روش مصاحبه، شامل مصاحبه سه نسل از فعالان جنبش چپ ایران اعم از اعضای مرکزیت، کادرها و اعضای سیاسی بیست حزب و سازمان چپ است که هنوز هم فعال هستند. سن متوسط نسل اول 87 سال، دوم 70 سال و نسل سوم 49 سال است. این طرح چهار دوره تاریخ جنبش چپ ایران را دربر می‎گیرد.

دوره اول: فعالیت جریان‎های چپ در دوره رضاشاه و مربوط به حزب کمونیست ایران و گروه دکتر ارانی که به جریان 53 نفره معروف شده است.

دوره دوم: فاصله سال‎های 1332-1320 که شامل حزب توده ایران، نیروی سوم و گروه کروژوک‎ها می‎شود.

دوره سوم: سال‎های پس از کودتای 28 مرداد 1332 تا انقلاب 1357.

دوره چهارم: سال‎های پس از انقلاب، در واقع دوره سوم و دوره چهارم شامل 25 حزب، سازمان، گروه و جریان چپ ایران می‎شود.»

در طرح دیگری از مطالعات تاریخ چپ، حمید شوکت که به جهت دیرینگی و نوع روابطی که در این گستره برقرار کرده بود، یکی از بهترین سلسله مصاحبه‎های تاریخی را از خود برجای گذاشت. او در مصاحبه با مهدی خانبابایی تهرانی، ایرج کشکولی و کوروش لاشایی، اسناد و حقایق دیرینی را پردازش کرد که از حیث گردآوری اطلاعات پیرامون موضوع تاریخ چپ در ایران، بی‎بدیل بود. به بیانی دیگر، این خاطرات و چالشی که حمید شوکت با مصاحبه شونده‎ها برقرار نمود، تجربه انسانی مضاعفی را به خواننده تاریخ معاصر منتقل کرد و مواد تاریخی بکر و بدیعی را برای دیگر کارهای پژوهشی تهیه نمود. او عمده فعالیت جریان چپ را از اول 1920 تا 1990 مورد توجه قرار داد. به عبارت دیگر، بستر مصاحبه‎های او دامنه و گستره‎ای از فراز و فرودهای حزب توده ایران را فرا می‎گرفت. این گسترده از فردای حمله متفقین به ایران شروع می‎شود و دامنه آن تا مسایل زیر کشیده می‎شود: فرار رضاشاه، آزادی اولین گروه زندانیان کمونیست که همراه با تقی ارانی در بند بودند (گروه 53 تن معروف)، غائله آذربایجان، ترور شاه و انحلال حزب توده، نقش حزب توده در جریان کودتای 1332 و حذف آن از صحنه سیاسی ایران با حضور آنان در انقلاب اسلامی ایران. تاریخ نگاران چپ، طی سال‎های اخیر به رویکرد دیگری رو ‎آوردند که از منظر تاریخی مایه تأسف و تعجب است. نگارش کتاب «معمای هویدا» توسط عباس میلانی و «در تیر رس حادثه»، درباره احمد قوام‎السلطنه، توسط حمید شوکت را می‎توان از فجایع مهم جریان تاریخ‎نگاری چپ دانست که نوعی انحطاط عمیق در تفکر چپ را به اثبات می‎رساند؛ انحطاطی که حکایت از چرخش وحشتناک در تفکر و نگرش و تاریخ‎نگاری دارد. خلاصه این کتاب‎ها آن است‎که هویدا مظهر افراطی اقتصاد سرمایه‎داری وابسته، از نوع انحطاطی و افراطی آن بوده است و قوام‎السلطنه مظهر فئودالیسم متفرعن. آقای شوکت بارها و بارها به تفرعن و تبختر عجیب و غریب آقای قوام‎السلطنه اشاره می‎کند.